Kolumni Kainuun paikallislehdissä viikolla 40

Liikennekaari vie kestävämmälle polulle

Lisännyt: MariMaier 04. lokakuuta, 2016

Suomen joukkoliikenteen näivettymiskierre on jatkunut jo vuosikymmeniä. Liikenteen tukemiseen ei ole ollut varaa siinä määrin kuin ihmisillä on odotuksia ja palvelujen tarve. Linjoja ei kulje riittävästi tai varsinkaan silloin kun niitä tarvitaan. Joukkoliikenteen hinnat ja toimimattomuus ovat ajaneet kansalaisia yhä enemmän yksityisautoiluun.

Koko liikennejärjestelmän muuttava lainsäädäntöuudistus eli liikennekaari keikauttaa koko perusasetelman toisinpäin. Asiakkaan tarpeet ja vaatimukset laitetaan vihdoin etusijalle. Henkilö- ja tavaraliikenteen sääntely kootaan yhteen ja palveluiden syntymistä edistetään asiakaslähtöisesti ja terveen kilpailun pohjalta. Valtion tukea voidaan jatkossa siten ohjata enemmän sinne, missä markkinaehtoinen toiminta ei riitä.  

Tämä on ollut taustalla myös taksialan ratkaisussa. En ole huolissani, etteikö maaseudulla saisi jatkossa taksia, koska palveluntarjoajia voi olla enemmän. Maaseudun taksinkuljettajat tuottavat enemmän jatkossa asiakaskuljetusten lisäksi postipalveluita, tavarakuljetuksia tai kotipalveluita. Samalla taksien hinta voidaan saada sellaiseksi, että palvelusta voi tulla tavallisen kansalaisen kukkarolle sopiva ja käyttäjien määrän noustessa myös taksille kannattavaa. Maksimihintoja voidaan silti jatkossakin tarvittaessa säädellä.

 Alueellisten lippujärjestelmien ja aikataulutietojen yhteentoimimattomuus on ollut kansalaisten ongelmana jonkin aikaa. Varsinkin Waltti-systeemi, jonka käyttöönotosta päätettiin viime hallituskaudella, ei kokonaisuutena sovellu maaseudulle. Se ei tule jäämään ainoaksi vaihtoehdoksi bussiliikenteessä ja valtio on siksi irtisanoutunut Waltti-järjestelmästä. Liikenteen järjestäjien on avattava aikatauluja, reittejä ja hintoja koskevat tietonsa kaikkien käyttöön, jotta lippujen tilaamisesta tulee helppoa.

Jatkossa erilaiset lippujärjestelmät keskustelevat toistensa kanssa niin, että matkustaja voi ostaa lippunsa ns. yhdeltä luukulta. Kun helsinkiläinen lähtee kotoaan Kuhmoon, liput pystyy ostamaan yhdeltä palveluntarjoajalta, vaikka matkalla käytettäisiin niin taksia, lentokonetta kuin linja-autoakin. Samasta paikasta löytyy jatkossa kenties myös liput konsertteihin ja nähtävyyksiin määränpäässä. Matka nähdään tulevaisuudessa palvelukokonaisuutena, ei niinkään välineinä, joilla siirrytään.

Tämä muutos on erityisen tärkeä Kainuun tyyppiselle maakunnalle, jossa pitkät matkat ja liikennemuotojen yhteen toimiminen on ollut yksi pullonkaula matkailun kehittymisessä. Liikennekaari antaa mahdollisuuksia kehittää koko Suomeen erilaisia räätälöityjä palveluita. Uudistus on omiaan synnyttämään uutta yritystoimintaa maaseudulle ja myös kohtuullistamaan palvelujen hintoja.

Askel tuntemattomalle polulle on aina hieman pelottava. Olisi helpompaa jatkaa samaa vanhaa reittiä pitkin. Se tie veisi kuitenkin liikenteen täydelliseen näivettymiseen. Nyt valitsemme itse uuden polun turvataksemme liikenteen koko maassa.  

Jaa tämä sivu: